V modernej spoločnosti už pomaly neexistujú ľudia, ktorí by neboli pripojení aspoň na jednu sociálnu sieť či nepoužívali rôzne aplikácie. A týka sa to všetkých generácií, ako malých detí, tak aj dôchodcov. Sociálne siete a internetový svet sú teraz síce veľkým hitom, avšak nevznikli len tak z ničoho nič. Tiež si prešli svojím vývojom a rôzne aplikácie boli „in“ v rôznych obdobiach.
1. ICQ
Tento komunikačný program si pamätajú najmä staršie generácie, keďže vonku je už viac ako 25 rokov. ICQ je predchodcom a akousi prvou verziou Messengera či WhatsAppu, keďže slúži iba na výmenu správ medzi používateľmi.
Vznik
Program vznikol presne 15. novembra 1996, pričom za jeho výrobou stáli študenti strednej školy v Izraeli. Názov ICQ vybrali podľa toho, že písmená znejú v angličtine rovnako ako veta I seek you, čo bolo aj cieľom aplikácie – aby sa ľudia mohli navzájom kontaktovať. Aplikácia najprv patrila pod spoločnosť Mirabilis, no v roku 1998 ju odkúpila spoločnosť AOL za viac ako 400 miliónov dolárov. Od roku 2010 je jej vlastníkom Mail.Ru Group, ktorá ju trochu oživila, vďaka čomu dnes obsahuje modernejšie služby.
Zaujímavosť
Každý z používateľov mal na ICQ svoje vlastné 9-miestne číslo, ktoré slúžilo nielen ako prihlasovacie meno, ale podľa ktorého ho bolo možné v tejto aplikácii vyhľadávať. V dnešnej dobe je skoro nepredstaviteľné, aby si ľudia pamätali takéto dlhé číselné údaje, no v čase najväčšieho rozmachu si toto číslo pamätal takmer každý.
2. Netflix
Aj keď sa môže zdať, že obľúbená streamovacia platforma je produktom posledných rokov, Netflix v skutočnosti vznikol ešte v roku 1997. Tvorcovia ho predtým nazývali Kibble.
Vznik
Samozrejme, zo začiatku fungoval na úplne inom princípe. Používatelia si vtedy cez internet objednali film, ktorý si chceli pozrieť, pričom ten im následne prišiel vo forme DVD poštou aj s dátumom, do ktorého ho bolo potrebné vrátiť. Zvyčajne sa dali požičať na jeden mesiac. Netflix sa od tej doby ďaleko posunul. Dnes si už môžeme pozrieť filmy, ale aj seriály okamžite po tom, ako si daný projekt vyhľadáme cez Netflix aplikáciu.
Zaujímavosť
Novinkou je v posledných rokoch vlastná tvorba tejto platformy, ktorá produkuje nielen seriály a filmy, ale nedávno začala aj s výrobou hier. S produkciou začali v roku 2013 a odvtedy vydali viac ako 2400 originálnych projektov. Ak to porovnáme s ostatnými snímkami, ktoré sa na Netflixe nachádzajú, tak momentálne ich diela tvoria až 40% z celkovej ponuky.
3. Facebook
Aj keď už nie najmladšou, no stále najväčšou sociálnou sieťou je Facebook. Vznikol ešte v roku 2004 ako práca štyroch študentov Harvardovej univerzite, pričom najznámejší z nich je pre verejnosť Mark Zuckerberg.
Vznik
Sieť slúžila ako miesto, kde ľudia zdieľali fotografie, písali statusy, označovali priateľov na fotkách alebo sa pridávali do skupín a písali si cez súkromné čety či verejné komentáre. Od roku 2014 však pre súkromné písanie vytvorili novú aplikáciu, Messenger, ktorú oddelili od hlavnej aplikácie, a to najmä preto, aby sa obe aplikácie rýchlejšie načítavali.
Zaujímavosť
Facebook je dnes obľúbenou platformou pre platenú reklamu, pričom na ňom má založený účet veľké množstvo firiem, ktoré aj takouto formou ponúkajú produkty či služby. Sociálna sieť má aj vďaka tomu už 2,5 miliardy používateľov, aj keď je pravda, že nie všetky účty sú aktívne. Facebook v minulosti čelil aj mnohým obvineniam, najmä ohľadom bezpečnosti. Ľudom najčastejšie vadilo, aký ľahký prístup k ich osobným informáciám sieť má. Facebook bol viackrát hacknutý a osobné údaje veľkého množstva ľudí sa dostali na čierny trh.
4. YouTube
YouTube je v roku 2022 domovom 800 miliónov videí, ktoré sú pridané na 37 miliónoch kanáloch. Denne na neho používatelia pridávajú 720 000 hodín nového obsahu.
Vznik
YouTube vznikol 14. februára 2005 ako výsledok práce troch bývalých zamestnancov spoločnosti PayPal, ktorí mali pocit, že by si ľudia užívali zdieľanie domácich videí. Mali pravdu a krátko po spustení mala platforma veľké množstvo pridaných videí. Nie dlho po spustení si ale hľadala kupca, keďže z pridaného obsahu zarábala len minimálne, a tak bola v roku 2006 predaná spoločnosti Google.
Zaujímavosť
Najčastejšie vyhľadávanými videami sú hudobné, avšak zaujímavosťou je, že najvyhľadávanejšími tutoriálmi sú „Ako sa bozkávať“ a hneď za tým „Ako si zaviazať kravatu“. Čo sa týka negatív, tak tie určite pozná každý z nás – reklamy. Dnes sa už azda nedá video pustiť bez toho, aby nemalo dve po sebe idúce reklamy, ktoré sa občas ani nedajú preskočiť.
5. Spotify
Aj keď YouTube patrí medzi obľúbené aplikácie, na ktorých sa dá prehrávať hudba, v roku 2008 dostal konkurenciu v podobe švédskej aplikácie Spotify.
Vznik
Spotify vznikol ešte roku 2006, no spustili ho až o dva roky neskôr. Aplikácia obsahovala len zvukový obsah, na rozdiel od YouTubu, a používateľom ponúkala obsah zadarmo, avšak s reklamami, pričom si za istú sumu vedeli kúpiť aj účet bez reklám. Spotify vznikol ako odozva na stále sa zvyšujúce pirátske sťahovanie piesní, no po spustení to nemal vždy jednoduché. Netrvalo totiž dlho a tiež dostal konkurenciu, v roku 2015 to bola napríklad Apple Music.
Zaujímavosť
S aplikáciou neboli nutne vždy spokojní interpreti, ktorí tvrdili, že im ako hudobníkom a všetkým, ktorí sa na tvorbe hudby podieľajú, platí málo. Medzi takýchto interpretov patrila napríklad Taylor Swift, ktorá ale po rokoch prehodnotila svoj postoj a jej piesne nájdeme už aj na Spotify. Na druhej strane, Jay Z je ešte stále proti aplikácii a jeho tvorbu, ako aj tvorbu jeho manželky Beyoncé, nájdeme takmer len na ich vlastnej platforme s názvom Tidal. Aplikácii sa v poslednom časí darí vo svete aj na Slovensku, pričom v roku 2022 hlási, že má až 422 miliónov používateľov.
6. Instagram
Zatiaľ čo sa na Facebooku pohybujú najmä ľudia stredného a vyššieho veku, na Instagrame, aplikácii plnej fotografií, nájdeme aktívnych skôr mladších vo veku 20 až 35 rokov.
Vznik
Sociálna sieť, ktorá vznikla v roku 2010 (a za jeden deň si získala 25 000 používateľov), sa zameriava na zdieľanie fotografií a videí s priateľmi, o čom svedčí aj názov. Ten vznikol spojením slov instant camera (Polaroid) a telegram. A tak je to aj doteraz, avšak dnes sa tu, podobne ako na Facebooku, nachádza aj veľa firiem, ktoré sa pokúšajú cez Instagram približovať prácu či produkty širokej verejnosti. Nie je ich však viac ako osobných účtov, tie tvoria ešte stále 80% obsahu.
Zaujímavosť
Sociálna sieť ponúka editor fotografií a videí, ktorý obsahuje rôzne filtre a iné editorské náradie na zlepšovanie a skrášľovanie fotografií. Obľúbenou funkciou sú aj Príbehy, v ktorých je možné na obmedzený čas (24 hodín) zdieľať fotografiu či video, ktoré sa po uplynutí časového úseku vymaže a už ho nie je možné nájsť. Tie môžu byť prepojené aj s vašimi Príbehmi na Facebooku, ak máte spojené účty, pretože obe sociálne siete patria pod jednu spoločnosť s názvom Meta.
7. TikTok
Používatelia sociálnych sietí sú každým rokom náročnejší, rovnako aj upútanie ich pozornosti je čím ďalej, tým ťažšie. TikTok sa stal sociálnou sieťou trendov, a je jedno, či ide o zvláštne alebo nebezpečné výzvy, populárne tance, ktoré používatelia napodobňujú, alebo zaujímavé filtre či spevácke synchronizácie s viacerými používateľmi.
Vznik
TikTok ako čínska aplikácia vyšla na domácom trhu koncom roka 2016 pod názvom Douyin. Do sveta sa začala rozliezať o rok na to už s novým názvom a s trocha inými funkciami a hneď sa stala veľmi populárnou. Úspechu dopomohlo aj používanie hudby a výkonný algoritmus, ktorý sa učí oveľa rýchlejšie ako pri mnohých iných aplikáciách. TikTok ešte stále čelí veľkému nárastu fanúšikov a teraz má už viac ako 1 miliardu používateľov, pričom si aplikáciu stiahli ľudia až 3 miliardy krát.
Zaujímavosť
V roku 2021 bol TikTok najsťahovanejšou aplikáciou. Je využívaný najmä tínedžermi a deťmi, občas ešte aj mladými dospelými. Pre krátku dĺžku videí a veľkú obľúbenosť ho začali v poslednom čase využívať aj niektoré firmy ako spôsob propagácie ich práce a produktov či služieb. A ak vás zaujíma, v priemere koľko času strávi mesačne jeden používateľ v aplikácii, odpovie vám na to štatistika z roku 2022 – 858 minút (14 hodín a 18 minút).
8. Clubhouse
Zatiaľ čo TikTok vznikol ako reakcia na to, že ľudia chcú kratšie videá, Clubhouse vznikol v roku 2021 pre ľudí, ktorým je jednoduchšie posielať „hlasovky“ než písať.
Vznik
Clubhouse je sociálna audio aplikácia, v ktorej používatelia komunikujú v audio četovacích miestnostiach. Aplikácia začala s vývojom v roku 2019 a vydaná bola v roku 2020, avšak len pre pozvaných hostí. Od roku 2021 je však prístupná pre všetkých, ktorí ju chcú používať. Tvorcovia sa snažili vytvoriť akúsi online klubovňu, v ktorej sa môžete pridávať k rozhovorom týkajúcich sa tém, ktoré vás zaujímajú. Do četovacích miestností môžete prichádzať a odchádzať kedy chcete, pričom do rozhovorov sa zapájať môžete, ale nemusíte.
Zaujímavosť
V aplikácii je prihlásených aj niekoľko celebrít, s ktorými je možné sa v niektorých prípadoch aj rozprávať, poprípade ich aspoň počúvať naživo. Z tých najznámejších sa dajú vybrať osobnosti ako Oprah Winfrey, Drake, Ashton Kutcher, Kevin Hart, Jared Leto, Chris Rock, Kanye West alebo Elon Musk. Posledný spomínaný mal už počas svojho prvého rozhovoru v aplikácii plnú miestnosť, ktorá dosiahla strop 5000 poslucháčov. Následne sa vytvorili ďalšie dve miestnosti, na ktorých sa vysielal rozhovor, a tie boli taktiež plné.