Výborná gramatika, kreativita a schopnosť porozumieť cieľovej skupine – to sú základné schopnosti, ktoré by mal človek venujúci sa copywritingu mať. Čo to konkrétne je a ako vyzerá práca dobrého copywritera?
Jednoduchá definícia copywritingu znie: tvorba textového obsahu v marketingovom a reklamnom odvetví. Človek, ktorý sa mu venuje, píše texty v online, ako aj v offline priestore. My sa bližšie pozrieme na toto odvetvie a povolanie copywritera v online.
Výstupy copywritingu tu môžeme vidieť na každom kroku.
Sú to napríklad texty na sociálnych sieťach, SEO články, texty na webe, články na blog, popisky k produktom, PR články či PPC texty. Tie oslovujú ľudí z vytvorených cieľových skupín, a zároveň majú za úlohu informovať, zabávať, ale aj obohacovať a priniesť vytúžený cieľ.
Copywriting: kreatívne písanie, ktoré vedie k predajom
Hra so slovami, empatia voči zmýšľaniu iných či alergia na nespisovné či nesprávne napísané slová – to všetko je copywriting. Všeobecne to je marketingový text, ktorého ciele sa rôznia – buď vytvára povedomie o značke či produkte, alebo vedie už k samotnému predaju.
Hovorí sa, že slová dokážu mať silnú moc, a to tieto kreatívne reklamné texty využívajú vo svoj prospech. Nie sú však neprirodzeným prúdom slov, ktoré na prvý pohľad nútia ku kúpe najnovšej kabelky, práve naopak.
Sú to svižné texty umiestnené v správnom čase na správnom mieste. Rovnako je dôležitým faktorom aj výber cieľovej skupiny a vhodná úroveň jej oslovenia. Text zacielený na človeka mladšieho ako 18 rokov by sa mal diametrálne líšiť od toho, ktorý oslovuje dospelého muža kupujúceho si záhradnú kosačku.
Taktiež je rozdiel v tom, či sa text zaoberá dovolenkovou destináciou, domácimi spotrebičmi alebo edukačnými knihami. Jeho obsah musí byť užitočný, stručný a prínosný, inak ho ľudský mozog v zlomku sekundy vyhodnotí ako zbytočný.
Dobrý copywriting vytvára záujem o značku, firmu, službu alebo produkt. Využíva na to ľudskú zvedavosť, uvedomuje si, že ľudia sú leniví čítať dlhé, nezáživné texty a chcú sa čo najrýchlejšie dozvedieť čo najviac.
Akým textom sa copywriting venuje?
Text na sociálnych sieťach
Facebook, Instagram či LinkedIn sú v posledných rokoch silnými marketingovými nástrojmi. Text tu spolu s vizuálnou stránkou vytvára nepremožiteľnú dvojicu. Je popisom príspevkov s fotografiami, ale zohráva rolu aj pri videách a Reelsoch. Druh textov na jednotlivých sociálnych sieťach je rozdielny. Na LinkedIne píšeme podstatne formálnejšie ako na Facebooku a Instagrame. Každá zo sietí je špecifická a textový obsah to musí adekvátne rozlišovať.
SEO článok
Typ článku s prívlastkom SEO je text, ktorý je optimalizovaný pre vyhľadávače. Copywriter v ňom musí používať správne kľúčové slová či skupinu kľúčových slov. Jeho cieľom je vďaka použitiu týchto slov dostať článok pri vyhľadávaní na Googli na najvyššie priečky. Významnú úlohu má rovnako jedinečný obsah, kvalitné prelinkovanie, odbornosť ako aj chytľavý názov a pridaná hodnota článku.
Text na webovú stránku
Na každej webovej stránke sú slová silnými zbraňami – tvoria ju texty od hlavnej stránky až po najkratšie podstránky. Dobrá webovka má jasný cieľ a je pochopiteľná pre bežného používateľa, a to musia slová sprostredkovať. Ak je text nespisovný, nezrozumiteľný a plný zbytočných omáčok, dokáže to človeka odradiť a vyvolať v ňom dojem, že firma nie je dostatočne kompetentná.
Ľudia, ktorí hľadajú na webe informácie alebo nákup, sa chcú čo najrýchlejšie dostať k požadovanému, a to si dobré texty na webových stránkach uvedomujú. Jednoducho, ak chceme, aby náš potenciálny zákazník či klient niečo urobil, vyzveme ho k akcii – napíšeme mu to.
Blogový článok
Blogové texty sa najčastejšie zaoberajú témami v oblasti značky, firmy, služby alebo produktu, ktorá ich na stránke zverejňuje. V princípe majú zabaviť, vzdelať alebo informovať potenciálneho zákazníka, a tým mu priniesť pridanú hodnotu. Ak ste marketingová firma, ako napríklad PS:Sunrise, tak v sekcii blog nájdete rovnako digitálne novinky, fotočlánky z eventov, ako aj zábavné zaujímavosti z agentúrneho života.
Kreatívny PR článok
PR článok je text, ktorý buduje vzťah medzi firmou a existujúcim alebo potenciálnym zákazníkom – jeho cieľ je dlhodobý, a to je posilnenie značky. Skratka PR vznikla z anglického public relation, po slovensky vzťah s verejnosťou. Uverejňuje sa na rôznych webových stránkach a portáloch, čo priamo súvisí s cieľovou skupinou stránky.
Dobrý PR článok má informovať, vzdelať a nenásilnou formou predstaviť službu alebo produkt značky. Má presne stanovenú štruktúru, obsahuje: nadpis, perex, predstavenie problému zákazníka a následne benefity a spôsob, akým služba/ produkt vie zložitú situáciu vyriešiť. Dôležitú úlohu v ňom má aj zmienka o firme a konečná výzva k akcii.
Popisy k produktom
Pretlak e-shopov v posledných rokoch musia predajcovia nejako riešiť. Už nestačí zákazníkovi niečo ponúknuť, on to potrebuje mať v zaobalené v zaujímavej forme. Tie najlepšie texty na e-shopoch, inak aj produktové texty, preto myslia na zákazníka, predstavujú mu sortiment v hravej, no zároveň ľahko zrozumiteľnej podobe. Obsahujú názov, relevantný popis a výzvu ku kúpe, a zároveň majú šmrnc, ktorý cieľová skupina ocení. Môžete ich vidieť pri každom jednom produkte obľúbeného e-shopu.
PPC text
PPC texty sa tvoria na základe druhu online kampane a formy kreatívy, následne sa zadávajú do jednotlivých PPC kampaní. Sú špecifické tým, že majú obmedzený počet znakov. Môžete ich napríklad vidieť ako textové reklamy v Google search, kde sa píšu headliny (počet znakov max. 30) a description (90). Na Facebooku sú tieto texty v reklamách, kde sa konkrétne vymýšľa: hlavný text (125), headline (25), link description (30) a text v samotnom obrázku. PPC texty sú tak podstatou pri všetkých online kampaniach, kedy pri surfovaní po internete upútavajú oko používateľa.
Teraz už poznáme konkrétne copywriterské výstupy. Ako vyzerá človek, ktorý ich vytvára?
Copywriter: tvorivý textár marketingu
Máte radi písanie a počas školy ste mali z diktátov čisté jednotky? Pre copywritera je to dobrý základ, ale nestačí to. Výborná gramatika veľmi pomáha, no takisto podstatná je kreativita pri tvorbe reklám a kampaní a schopnosť písať pre rôzne typy ľudí.
Prácu copywritera nemusíte vyštudovať na to, aby ste sa ako jeden zamestnali. Samozrejme, vždy to pomôže, viacero z nich študovalo na odbore žurnalistiky, na katedrách marketingu či masmédií. Najdôležitejšie však ostáva, či sa chcete v tomto odvetví sami vzdelávať a učiť nové veci.
Copywriter je povolanie, ktoré je v marketingu a reklame od ich vzniku. V minulosti pracovali reklamní textári na textoch do printových periodík, no rovnako zmýšľali nad značkou a predajom ako copywriteri v online priestore. Dnešná doba tak len rozšírila okruh ich pôsobenia.
Dobrý copywriter sa má postarať o to, aby boli texty, ktoré vymýšľa, pre jeho cieľovú skupinu užitočné, a zároveň, aby sa naplnil nastavený cieľ klienta či marketingovej agentúry. Píše hravo, sviežo, jasne, no predovšetkým informatívne. Mal by vedieť, ako poukladať slová tak, aby atraktívne pre jeho cieľovú skupinu.
Ľudí sa snaží vyrušiť zo stereotypného scrollovania sociálnych sietí a surfovania po internete.
Aký je proces pri tvorbe copywritera?
1. Načítanie zadania
Klientovo zadanie, takzvaný brief, je podstatou, od ktorej sa odvíja celá kreatíva kampane, správa sociálnej siete či napísanie PR článku. Copywriter si ho vždy pozorne prečíta a vypíše odtiaľ veci, ktoré sa mu zdajú pre ďalšie vypracovania dôležité. Prvý bod je často spojený aj so stretnutiami s klientom, ktorý zadanie bližšie popíše.
2. Nastavenie cieľovej skupiny
Vcítiť sa do kože potenciálneho zákazníka je snáď najpodstatnejší bod pri tvorbe. Copywriter musí vedieť pre koho píše. To, že páči text jemu ešte neznamená, že ho cieľová skupina ocení. Preto si pri začiatkoch tvorby odpovie na sériu otázok:
Pre koho píšem? Je to muž alebo žena?
Koľko majú rokov?
Aké sú ich záujmy?
Prečo by ich mal zaujímať môj produkt/ služba?
Akú hodnotu/ odkaz chcem čitateľovi odovzdať?
Čo majú radi?
Aké sú pre nich hlavné benefity toho, čo ponúkam?
Ako formou ich budem oslovovať? Zábavne, edukatívne alebo iba informatívne?
…
3. Prieskum konkurencie
Na trhu už určite niekto o podobnej značke, službe alebo produkte písal. Práve preto sa prieskum konkurencie nemôže vynechať. Copywriter tak získa širší rozhľad, prípadne sa poučí z chýb alebo sa vyvaruje opakovaniu. Čím viac o službe/ produkte vie, tým sa mu ľahšie tvorí..
4. Tvorba textov
Najatraktívnejšou časťou samotného procesu je písanie. V tomto štádiu už copywriter vie, čo ide písať a komu to adresuje. Pri kampaniach je vypracovanie textov jednorazové, no ak pracuje na príspevkoch na sociálnu sieť, proces býva dlhodobejší.
5. Práca s tímom
Copywriter pracuje v spojení s grafikom či PPC špecialistom. Najužší kontakt má s grafikom, ktorému po vypracovaní textov a kreatívy zadáva pokyny na vizuálne spracovanie. Pri komunikácii s PPC špecialistom sa väčšinou riešia PPC texty online kampaní.
6. Schválenie od klienta a úpravy
Copywriter veľakrát sám zaujíma pozíciu accounta managera a komunikuje s klientom. Ten mu povie svoje stanovisko a podľa ďalších pripomienok sa vypracovania buď upravujú, alebo publikujú.
Typy a triky pre dobrý copywriting
Aj ten najväčší majster pera urobí chybu. Prinášame pár rád, ktoré pomáhajú pre správne písanie a kreatívny proces.
1. Písať tak, aby to bolo atraktívne pre cieľovú skupinu.
2. Nechať text deň odležať a prečítať si ho opäť na druhý deň.
3. Čítať text nahlas, prípadne odzadu. Chyby sa takýmto spôsobom nájdu ľahšie a rýchlejšie.
4. Veľa čítať. Všetkého. Ako aj knihy, tak aj billboardy či letáky neďalekého obchodu.
5. Hľadať inšpiráciu na kreatívne nápady v bežnom živote. Inšpirácia je všade vôkol nás a slovíčka nás sprevádzajú počas celého dňa.